Wie doet wat in Albrandswaard

In de gemeente Albrandswaard zetten dagelijks ongeveer 200 gemeenteambtenaren zich in voor ruim 26.500 inwoners. Zij doen dat samen met de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en onder leiding van het de gemeentesecretaris en het managementteam.

Het Managementteam (MT) van Albrandswaard bestaat uit de gemeentesecretaris en 4 teammanagers. Zij sturen de organisatie strategisch aan, adviseren het college over strategische vraagstukken en zijn goed verbonden met medewerkers via hun leidinggevende rol.

De BedrijfsvoeringsPartner verzorgt en ondersteunt onder andere gemeente Albrandswaard op het gebied van HR, Facilitair, Financiën ICT Services en Juridische advisering.

Overzicht van de organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 4 domeinen. De medewerkers zijn actief op verschillende terreinen. Zij maken beleid , verlenen diensten, geven informatie en dragen zorg voor de omgeving en het welzijn van alle inwoners.

  • bestuur advisering en ondersteuning;
  • ruimte;
  • sociaal;
  • veiligheid & dienstverlening.

Bestuursadvisering en Ondersteuning (BAO) omvat de bestuursadviseur, controller, SBA, planning & control, secretariaat, ondersteuning en Communicatie. Communicatie adviseert en ondersteunt het bestuur en de organisatie bij publieks- en interne communicatie, en beheert de (social) mediakanalen.

Op het domein Ruimte werken ongeveer 80 collega’s dagelijks aan de uitdagingen in de leefomgeving. Zij zijn verdeeld over drie teams: Team Omgeving, Team Beheer Openbare Ruimte (BOR), en Team Buitenruimte. Deze teams worden aangestuurd door teamleiders die onder de manager Ruimte vallen.

Team BOR houdt zich bezig met het onderhoud van de buitenruimte op het afgesproken kwaliteitsniveau, conform de wettelijke normen. Waar nodig worden door middel van projecten elementen zoals riolering, bestrating en groen vervangen. Daarnaast zorgt dit team, samen met de N.V. BAR Afvalbeheer, voor het beleid en de uitvoering van de inzameling van (huishoudelijk) afval en verzorgt het team mobiliteit en verkeersvraagstukken.

Team Omgeving richt zich op Ruimtelijke Ontwikkeling, Milieu, Duurzaamheid, (Maatschappelijk) Vastgoed, Vergunningen, Toezicht & Handhaving, en Wonen. Hier wordt onder andere gewerkt aan de omgevingswet (inclusief -plan en -visie), de bouwopgave, vergunningverlening en andere belangrijke maatschappelijke thema’s.

Team Buitenruimte verzorgt, samen met externe partners, het dagelijkse beheer van de buitenruimte. Collega’s zijn elke dag buiten in actie om de leefomgeving schoon, veilig en functioneel te houden. Dit varieert van het wieden van onkruid in plantvakken tot het schoonmaken van putten, het onderhouden van speeltoestellen tot het bestrijden van gladheid in de winter.
Binnen het domein Ruimte zijn ook onze wijkregisseurs actief. De wijkregisseurs hebben een breed netwerk in de wijk. De wijkregisseurs worden gezien als het eerste aanspreekpunt in de wijk. Zij verbinden netwerken in een wijk en versterken hiermee de kracht van de wijk.

Het Sociaal Domein richt zich op sociale vraagstukken binnen Albrandswaard en voert drie wetten uit: de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Daarnaast behandelen zij onderwerpen als dementie, mantelzorg, eenzaamheid, gezondheid, sport, cultuur en onderwijshuisvesting.

Team Poort, Inkomen en Participatie
Voert de Participatiewet uit, helpt bij inburgering en ondersteunt inwoners met arbeidsvermogen bij het vinden van werk.

Team Wmo
Ondersteunt inwoners via de Wmo met voorzieningen zoals huishoudelijke hulp en begeleiding om thuis te blijven wonen.

Wijkteam
Biedt hulp bij opgroeien, opvoeden, financiën, psychische problemen en werkt samen met organisaties zoals MEE, Youz en Welzijn Albrandswaard.

Binnen dit team staan twee thema’s centraal:

Veiligheid en veiligheidsgevoel van inwoners, met taken als rampenbestrijding, criminaliteitsbestrijding en samenwerking met partners als politie en brandweer.
Behoeften van inwoners en organisaties, door het leveren van producten, diensten en informatie.
Team Veiligheid en Dienstverlening

Team Veiligheid: Verantwoordelijk voor vergunningen, handhaving van de APV, toezicht op ondermijning en criminaliteit, en taken op het gebied van zorg en veiligheid, zoals jeugdoverlast en mensenhandel.

Team Dienstverlening: Het KCC verzorgt de eerstelijns klantcontacten. De Frontoffice regelt balieafhandelingen, en de Backoffice beheert BRP, verkiezingen en burgerlijke stand. Ze ontwikkelen ook digitale dienstverlening en zorgen voor naleving van wetgeving.