Aangifte overlijden
Meestal regelt uw uitvaartverzorger de aangifte van overlijden. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. U doet aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart.
Gaat het om een levenloos geboren kindje? Dan kunt u alleen aangifte doen op afspraak aan de balie in het gemeentehuis.
Langere wachttijden
Tot eind september wordt er in heel Nederland piekdrukte verwacht bij het aanvragen van nieuwe reisdocumenten. Daardoor is het momenteel drukker dan u van ons gewend bent bij het maken van een afspraak voor reisdocumenten, rijbewijs en overige diensten. We doen er alles aan om u zo snel mogelijk te helpen. Komt u toch in de problemen met het verlopen van uw documenten? Neem dan contact met ons op via tel: 010 506 11 11 en we kijken naar een oplossing.
Uitvaartverzorgers kunnen digitaal aangifte overlijden doen. Hiervoor heeft u eHerkenning nodig.
- Doe online aangifte van overlijden.
- Log in met eHerkenning.
- U betaalt direct via iDEAL.
- U heeft nodig:
- Burgerservicenummer van de overledene
- Bij een natuurlijke oorzaak van overlijden:
- verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts
- Bij een niet-natuurlijke oorzaak van overlijden:
- verklaring van niet-natuurlijk overlijden van een schouwarts
- verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie van de officier van justitie
- B-envelop met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden.
- Het is belangrijk dat u direct nadat u van ons het nummer van de akte van overlijden ontvangt, u dit nummer noteert op de B-envelop in het daarvoor bestemde vak.
- U levert de B-envelop daarna zo snel mogelijk (zonder afspraak) in op het gemeentehuis. Of u stuurt de envelop zo snel mogelijk op naar: Gemeente Albrandswaard, Burgerlijke stand T.a.v. B-doodsoorzaakverklaringen Antwoordnummer 737 3190 WB Rhoon
Na uw aangifte krijgt u van ons de nodige documenten via een beveiligde e-mail toegestuurd. Daarna sturen wij de originele documenten per post naar u op.
U doet de aangifte van overlijden aan de balie in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee:
- Geldig identiteitsbewijs van degene die aangifte doet
- Bij een natuurlijke oorzaak van overlijden:
- Verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts
- Bij een niet-natuurlijke oorzaak van overlijden:
- Verklaring van niet-natuurlijk overlijden van een schouwarts
- Verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie van de officier van justitie
- B-envelop met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden.
Extra documenten zijn nodig wanneer:
- iemand binnen 36 uur begraven of gecremeerd wil worden: verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts en van de officier van justitie
- iemand na 6 werkdagen begraven of gecremeerd wil worden: verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts
- iemand zijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap: een wilsbeschikking/een origineel ondertekend codicil en een verklaring van een anatomisch laboratorium
- Een aangifte van overlijden is gratis.
- Een afschrift van een overlijdensakte kost € 16,60.
- Eventuele toestemming voor uitstel begrafenis of crematie kost € 14,70.
Het vervoer naar het buitenland regelt de uitvaartverzorger meestal voor u. U heeft voor het vervoer vanuit Nederland toestemming van de gemeente nodig. De gemeente geeft dan een vervoersbewijs af: een laissez-passer. Dit gebeurt door de gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt.