Briefadres aanvragen
Een briefadres is een adres waarop u post van de overheid ontvangt. U kunt alleen in bijzondere situaties een briefadres aanvragen, bijvoorbeeld wanneer u in een zorginstelling woont. De hoofdbewoner van het briefadres moet schriftelijk toestemming geven en zorgen dat u uw post krijgt.
Let op: Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.
Log in met DigiD. Lees meer over DigiD.
Vul uw gegevens in en maak een afspraak.
U kunt een briefadres aanvragen als u:
- dak- of thuisloos bent
- in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting) verblijft
- korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
- op een schip vaart (beroepshalve) dat de thuishaven in Nederland heeft of een ander rondreizend beroep heeft
Voor het aanvragen van een briefadres moet u persoonlijk langskomen op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee naar uw afspraak:
- door de hoofdbewoner van het adres (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
- uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- (kopie van) een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- bewijsstukken (afhankelijk van uw situatie), zoals een huurcontract, vliegtickets, reservering hotel(s)/vakantiepark(en), bankafschriften, foto’s van waar u bent en dergelijke
Verblijft u in een zorginstelling of gevangenis?
Dan kunt een briefadres online aanvragen.
- Vul het formulier Briefadres aanvragen in.
- Stuur de volgende documenten mee:
- bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting)
- door de hoofdbewoner (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres instelling
- kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- Binnen 4 weken krijgt u van ons bericht. U hoort dan of u een briefadres kunt krijgen. Soms vragen we om extra gegevens.
- Een inschrijving op een briefadres is voor een bepaalde periode geldig. Dit verschilt per situatie. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u van ons krijgt.
- De gemeente geeft de adreswijziging door aan andere overheidsinstanties. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciële organisaties en particulieren.